Dětský folklorní soubor

SLOVÁČEK BRNO

Slováčci a zájezd do Chorvatska (7. - 10. 3. 2019)

Barbora Pařilová

Náš zájezd do Chorvatska začal ve čtvrtek večer. Na srazu jsme se setkali se Slováckým krúžkem a s pány řidiči. Kroje a zavazadla jsme naložili do autobusu a mohli jsme se vydat na cestu. Ta byla velice dlouhá a náročná, protože se jelo přes noc. Pár muzikantů vytáhlo své nástroje a v autobusu se rozprostřela příjemná atmosféra proložena našimi oblíbenými a známými folklorními písničkami. Za nějakou dobu ale začalo být i hraní a zpívaní unavující a uspávající, a všichni jsme se snažili naspat aspoň nějakých pár hodinek.

Někteří málo vyspaní, někteří ještě míň, všichni jsme se probudili v Chorvatsku, v Končanici - vesničce plné Chorvatů s českými kořeny. Po vyložení našich zavazadel jsme si ustlali ve veliké tělocvičně ve zdejší škole, vytáhli si plavky, roztlačili autobus a mohli jsme vyjet do nedalekého Daruvaru. V aquaparku jsme si trošku zaplavali, vyhřáli se ve vířivce, zahráli si kohoutí zápasy, a nakonec jsme si i zazpívali ve vodní jeskyni.

Po unavujícím dvouhodinovém koupaní jsme se vydali na zasloužený oběd do útulné restaurace v centru Daruvaru. Jak jsme se naobědvali, navštívili jsme Svaz Čechů. Nabídli nám kávu, zákusky a provedli nás historií českých přistěhovalců v Chorvatsku.

Čas s Čechy v Daruvaru utekl jako voda a my jsme se přesunuli zpátky do Končanice, kde už na nás čekaly karimatky a spacáky a my jsme je neváhali využít. Po krátkém spánku nás přivítala Kristýna společně s dětmi z Končanice, kteří nás naučili chorvatské kolové tance. Po výuce jejich tanců, jsme si udělali malou besedu našich tanců. Rádi bychom tančili ještě dýl, ale všichni jsme byli dost unavení, a proto jsme se vydali na kutě celkem brzy.

Další den po snídani jsme si zopakovali naše tance na večerní vystoupení v kulturním domě s názvem Český dům. Poté jsme znovu jeli do Daruvaru. Tam jsme si prošli trhy a nakoupili nějaké suvenýry. Mezi náš oblíbený suvenýr, a zároveň oblíbené pití, patřil džus TO, kterým nás Chorvati obdarovávali, od té doby, co jsme vkročili do Končanice. Po nákupech jsme měli ještě chvilku času do oběda, tak jsme se šli vyhřívat do krásného parku. Po obědě, ve stejné restauraci jako v pátek, jsme se vrátili do Končanice. Tam už na nás čekalo několik souborů, které měly, stejně jako my, vystupovat na večerním vystoupení, a přišly za námi, abychom je naučili nějaké z našich tanců. Všichni vypadali, že se jim naše tance líbí a jejich výuku si užívají.

Po zhruba dvou hodinkách strávených s Chorvaty jsme se začali připravovat na vystoupení. Zatančili jsme pásma Veselských a Straňanských, a myslím, že obě se nám povedla. Potěšilo nás, mimo jiné, že soubory, které vystupovaly, zpívaly i české písníčky. Po vystoupení jsme opět začali besedu. Zopakovali jsme si většinu z našich tanců a pokusili se do nich začlenit i chorvatské účastníky, kteří předvedli, že to, co se naučili odpoledne, si i pamatují. Všichni jsme se dobře bavili a tancovat jsme vydrželi dlouho už jenom proto, že jsme věděli, že zítra budeme muset odjet a chtěli jsme si to v Chorvatsku ještě co nejvíc užít.

Ráno, po snídani, jsme se rozespale, nemotorně a smutně naskládali do autobusu a vyrazili zpět do Brna. Jako cesta do Chorvatska byla nekonečná, cesta zpět uběhla až moc rychle. Překonali jsme vyřizovaní na hranicích, snažili se dospat včerejší noc, přepadli pár benzínek za účelem jít na záchod, zazpívali si nějaké písničky, zhlédli dva filmy a najednou jsme byli v Brně.

Myslím, že za všechny můžu říct, že jsme si zájezd hrozně moc užili a těšíme se na další podobnou akci. Taky bych za všechny chtěla poděkovat Slováckému krúžku za to, že nám dal tu příležitost zúčastnit se s nimi, a pokud ještě někdy dostaneme podobnou nabídku, určitě po ní všichni s chutí skočíme.

Ohlasy Slováckého krúžku na zájezd do Chorvatska

Milí Slováčci (děti, mládežníci i dospělí),

děkuji Vám za super výjezd do Chorvatska, vše jste zvládali bravurně fyzicky, psychicky i jinak. Vždy na značkách, vždy připravení, vždy ochotní, to bylo a je hodné obdivu a chvály. Těším se na jakoukoli další spolupráci, protože to skvěle fungovalo a doufám, že jste si to užili stejně jako my. Vedoucí na Vás jsou určitě patřičně pyšní, protože jste dobře připraveni. Martina

"Těším se na další společný zájezd i na Vaši návštěvu na našich nácvicích. Stejně jako my jste také krásná sbírka individuí... :D" Léňa

Jsem ráda, že jsem s Vámi mohla jet. Jste moc šikovní a při vystoupení veselských mi i ukápla slza radosti a dojetí. Myslím, že kdyby Vás viděli rodiče, byli by stejně pyšní, jako já. Zuzka

Ahoj, já bych chtěl Slováčkům vzkázat, že to s nimi byla skvělá akce. Obzvláště jak ještě o po půlnoci tančili a táhli zábavu, to mě úplně ohromilo. Štěpán

Děcka jste úžasní! Smekám před vámi! Je radost na vás koukat, je radost s vámi spolupracovat. Musím přiznat, že se od vás máme co učit. Těším se na další setkání. Bibik

Skvělý zájezd a skvělá parta, těším se na další společné zážitky :-) Zojta

Boží akce, musíme zase něco podobného spáchat! Jura